9. 12. 2024
Aktuality
26. 2. 2021
Složitá doba ovlivněná covidovou pandemií zasahuje do životů mnohých rodin s dětmi, do výchovy i vzdělávání. I proto Místní akční skupina (MAS) Partnerství Moštěnka pokračuje v pořádání workshopů, v nichž odborníci z řad psychologů radí rodičům i učitelům, jak zvládat současnou nelehkou situaci v domácím prostředí. Workshopy v rámci projektu MAP II se nyní konají online. Organizátory těší, že je o jejich sledovanost velký zájem.
Zatímco se ještě první workshop na konci října roku 2019 mohl uskutečnit prezenční formou, ten další už se konal v online prostoru. Přednáškou na téma Jistoty a změny a jejich vliv na fungování rodinného systému provedla posluchače poradenská psycholožka a psychoterapeutka Věra Facová, která má dlouholetou praxi i ze školského prostředí. Její přednáška se uskutečnila v pondělí 22. února. A mezi účastníky vzbudila značný ohlas. Reagovali na oba okruhy, kterými se lektorka zabývala. Pozastavila se jednak nad rolemi a místy každého člena v rodinném systému, jednak nad rodinami a časem, který je jedním z hlavních stresorů dospělých.
O jistotách a změnách…
Psycholožka mimo jiné uvedla, že už téměř rok žijeme ve změnách, které se staly pro mnohé z lidí jistotou. „Jistoty a změny všichni potřebujeme ke svému životu,“ řekla. „Jako rodiče potřebujeme vyvažovat mezi jistotami a změnami. Příliš mnoho změn (děti, domácnost, práce, telefonáty, tento webinář) ale vedou k chaosu, který je pro všechny velmi nepříjemný. Pokud je mezi jistotami a změnami vyváženost, vzniká životní stabilita. Pokud ale převládá chaos, dostáváme se do napětí,“ uvedla. Poradila, jak si zachovat stabilitu, hovořila o triádách, tedy o třech rovinách, v nichž žijeme (osobní nebo rodinný svět, pracovní svět a vnější svět) a jež se v životě prolínají. „Každá je dílem samostatná. V covidové době se ale všechno naskládalo do jednoho klubíčka, všechno se najednou odehrává doma,“ pokračovala.
Čas nám dává systém a řád, umíme-li s ním zacházet
Lektorka dále řekla, že dalším faktorem je čas, stresor pro nás všechny. „Čas nám dává opět systém a řád, pokud s ním umíme zacházet. Pokud prostor a čas spojíme dohromady, nesmíme zapomenout na tzv. přechodový rituál,“ řekla a přiblížila, že přechodovými rituály má na mysli úkony, které nám rozdělují pracovní den (ranní hygiena, snídaně, čaj, který vypijeme v jiné místnosti než u PC, pohled z okna, procházka…). „Pokud zapomeneme na přechodové rituály, je to špatně. Pracovní den pak nemá začátek ani konec,“ uvedla.
„Dejte pozor na to, co je pro vás v covidové době jistotou. Změna bude, pokud děti nastoupí do školy. Vyvažujte prostor jistot a změn. Pokud bude hodně změn, neudržíte systém rodiny. Pokud si poměr jistot a změn zachováme, bude se nám žít „dobře“. Všechny světy se dostaly do jednoho chumlu. Co ale můžeme v rámci rodinného systému udělat je to, že si vyhradíme prostor na práci i na odpočinek. A pokud zařadíme přechodový rituál, půjde to,“ shrnula.
Všichni máme nějakou roli
V další části své přednášky Věra Facová pohovořila o rolích v rodinách, o tom, že nikdo v rodině nemůže být bez role, poradila, jak tyto role zvládat, vyjmenovala různé přístupy a pravidla, která je třeba u dětí nastavit, i možnosti volby. Účastníkům během svého povídání poskytla celou řadu praktických doporučení, která uzavřela upozorněním, že co se dětem slíbí, je třeba dodržet. „Slib je závazek, který jako dospělá osoba musíte splnit,“ dodala Věra Facová.
Letos se uskuteční ještě dva workshopy
Během workshopu byl prostor i pro dotazy a diskuzi, čehož posluchači rádi využili. MAS Partnerství Moštěnka plánuje během letošního školního roku uspořádat v projektu MAP II ještě další dvě akce pro rodiče. O jejich tematickém zaměření a termínech budou organizátoři včas informovat prostřednictvím škol, webových stránek MAS nebo na facebookovém profilu projektu MAP vzdělávání II pro ORP Holešov.
Marie Šuláková